Onko bloggaaja ahne, vilpitön vai jopa mainostajan sätkynukke?

Jenni Rotosen luotsaama Pupulandia-blogi on yksi blogeista, joita olen seurannut jo pidempään. Välillä sivusilmällä, välillä ahkerammin. Aina välillä Jennillä on ajatuksia herättäviä ajatuksia ja siksi se onkin mielestäni yksi mielenkiintoisimmista blogeista. Ei vain pelkkää muotihöttöä vaan blogin takana on oikeasti nainen, jolla on viisaat aivot, fiksuja ajatuksia.
pupulandia_banner.png
Nyt päätin jakaa teillekin – jotka ette eilisen Pupulandian postausta ole lukeneet – äärettömän mielenkiintoisen, ajankohtaisen aiheeltaan ja ajatuksia herättävän kirjoituksen.
(klik)


Kuten Jenni itsekin sanoi, tämä aihe on aiheuttanut ja aiheuttaa varmasti jatkossakin keskustelua. Niin puolesta kuin vastaankin. Mitä mieltä te olette?

4 kommenttia “Onko bloggaaja ahne, vilpitön vai jopa mainostajan sätkynukke?

  1. Olipa hyvä postaus tuo Pupulandian postaus. Täytyy myöntää, että mulle oli aivan uutta tuo, miten naistenlehdet on naimisissa kosmetiikkavalmistajien kanssa noinkin tiukasti. <br /><br />Blogimainonta mua ei ole vielä onnistunut juurikaan häiritsemään. Johtuu varmaan siitä, että se esiintyy aika hyvällä maulla toteutettuna ainakin niissä blogeissa joita itse aktiivisemmin seuraan. Sitten toki saattaisi alkaa häiritsemään, jos ns. mainospostauksia olisi liikaa ja nekään ei kaikki enää liittyisi blogin aihepiiriin mitenkään. Eli siis älä ala mainostamaan veneiden perämoottoreita neljästi viikossa, meinaan sitten saattaisin jo kysäistä että öh… ;D<br /><br />Mutta tällaisenaan, mitä esim. sulla mainoksia on, en koe niitä häiritseviksi. Monesti koen, että mainoksista voi saada myös hyötyä, jos saa vaikka tietää sitä kautta jostain alesta, joka muuten olisi mennyt ihan ohi. <br /><br />

  2. Ei hitto, nyt meni suunnitelmat uusiksi, sillä juurikin ajastin muutaman perämoottoripostauksen tulevalle viikolle! No ei vaiskaan ;)<br /><br />Itselleni mainostaminen blogissani on pitkälti itsestään selvää, sillä jossain kohtaa toivon edelleen tästä itselleni työtä joka myös elättäisi, jos ei kokonaan niin osittain. Mutta itselleni on tärkeää, että mainokset liittyvät joko blogini aihepiireihin tai muulla tavoin omiin kiinnostuksen kohteisiini. Taannoin esimerkiksi saattoi tienata itselleen tai blogissa arvottavaksi pienen lahjakortin K-Rautaan, jos olisi kirjoittanut blogissaan maalämmöstä. No ei siinä mitään, K-Raudasta saa ihan hyvää tavaraa – varsinkin remppaajille – ja maalämpö on kova sana näinä aikoina, mutta en mä olisi saanut mitenkään järkevästi aihetta ympättyä mun blogiin ja jos olisinkin niin silloin olisin joutunut syömään sanani siitä että yritän mainostaa blogiini tai itseeni liittyviä asioita. Maalämpö olisi kuulunut toki ns. asioihin, joihin uskon, mutta ei. Ei silti. <br /><br />Jossain kohtaa olisi toisaalta kiva ottaa tarkemmin esille sekin puoli, onko bloggaajat mainostajan sätkynukkeja… Jennin jutussa otettiin esille ennemminkin se, miten bloggaajat suhtautuvat mainostamiseen ja tuotelahjoihin. Kuinka moni bloggaaja oikeasti tietää tai osaa edes arvioida firmojen markkinoinnin kustannuksia. Blogien kautta mainostaminen on yritykselle meinaan äärimmäisen halpaa ja siten bloggaajien olisi ehkä hyvä tietää oman arvonsa ja uskaltaa pyytää ansaitsemansa.

  3. "Ei hitto, nyt meni suunnitelmat uusiksi, sillä juurikin ajastin muutaman perämoottoripostauksen tulevalle viikolle!"<br /><br />Ja mulla pärskähti just iltapäiväteet näppikselle… ;D repskops<br /><br />Musta tuntuu, että mä en oikeasti edes tiedä vielä puoliakaan siitä, miten paljon hyötyä bloggaaja voisikaan mainoksista saada. Vasta mulle tuossa viime vuoden puolella alkoi pikkuhiljaa selviämään se, että ehkä tuotelahjatkin on vähän toista tasoa toisinaan, kuin tyyliin "tässä sinulle näytepussi meidän naamarasvasta, kokeile ja bloggaa siitä jos haluat"… Mä arvioin asiaa lähinnä vaan blogin lukijan näkökulmasta kun mitään kokemusta itsellä ei bloggaamisesta ole, eikä tietääkseni kukaan lähipiirissäkään pidä blogia. Että en sitäkään kautta sitten saa selville sitä bloggaajan puolta asiaan. Tällaiset postaukset ja niiden kommenttiosuudet ovat mulle monesti aikamoisia silmien avaajia monessakin suhteessa ;)<br /><br />Minusta tuo sun linjaus mainostaa sellaista, mikä liittyy suhun itseesi, on oikein hyvä. En itsekään varmaan sinun asemessasi olisi lähtenyt maalämmöstä postaamaan juurikin samoista syistä kuin sä. <br /><br />Ja nyt jään kieli pitkällä kuola valuen venttamaan niitä perämoottoripostauksiasi… =D

  4. Eläs nyt riko hyvää konetta purskauttelemalla siellä ;)<br /><br />Itse saan mainostamisesta ihan rahallista hyötyä, olen jopa niillä pennosilla muutamasta pulastakin päässyt. Lisäksi sitten tuotelahjoja on tullut jonkin verran, hyödyllisiä ovat nekin kyllä, kun viisaasti valitsee ja vastaanottaa. Blogin kautta saamani tuotteet kerron kyllä aina postauksissani, piilomainontahan tosiaan on kiellettyä. Ja mun mielestä blogin lukijat ansaitsevat tosiaan sen tiedon jo siksikin, että voivat ottaa sen huomioon lukiessaan juttujani. Isoja en (vielä ainakaan) blogillani tienaa ja tuotelahjavirta on (sekin vielä ainakin) toistaiseksi hyvin minimissään. Vaikka haluankin blogillani tienata, tiedän myös, että bloggaisin ilman tienaamistakin. Aloitin bloggaamisen niin muista syistä – vahvoista syistä – että ne syyt eivät tuosta noin vain häviä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *