Tänään plaza.fi/ellit sivujen muoti ja kauneus -osastolla oli mielenkiintoinen juttu bloggaajista. Pääosin tosin muotibloggaajista, mutta ainahan voi soveltaa? 🙂
Kopioin jutun tähän kuvineen päivineen, niin en tarvitse välttämättä käydä tuolla sitä lukemassa.
Bloggaaja − Vaikuttaja vai virtuaalinen reality-tähti?
10.1.2012
Muoti- ja kauneusblogit ovat nousseet suureen suosioon varsin lyhyessä ajassa. Ne ovat nykyajan suunnannäyttäjiä muoti- ja trendiasioissa. Samalla bloggaajista on tullut uudenlainen ryhmä julkisuudenhenkilöitä, jotka tunnistetaan kadulla. Onko blogi uusi Vogue, muotiraamattu?
Muoti- ja kauneusblogeissa kirjoittajat eli bloggaajat kertovat pukeutumisesta ja tyylistä, viimeisistä trendeistä sekä vaatehaaveistaan. Blogien keskeistä sisältöä ovat laadukkaat, mielenkiintoiset kuvat ja kauniisti laaditut kollaasit. Punaisena lankana tai blogia kannattelevana tekijänä ovat usein kirjoittajan itsestään ottamat ”päivän asu” -kuvat.
Nettikansan ohella media on huomannut bloggaajat. Suomalaiset muotilehdet ovat alkaneet nostaa esiin hyviä ja inspiroivia blogeja, ja sanomalehdissä ja internetissä on julkaistu haastatteluja useista blogin pitäjistä. Ne ovat bloggaajalle erinomainen tilaisuus saada lisää lukijoita.
Itsenäinen vaikuttaja vai mainostajan välikäsi?
Bloggaajat ovat tavallisia ihmisiä, jotka tahtovat löytää arkeensa hyvin toimivia tuotteita esimerkiksi kauneuden saralla. Yritykset ovatkin huomanneet mainosraon blogeissa ja lähettävät tuotteitaan bloggaajille testattavaksi tai omaksi. Bloggaaja voi myös myydä blogistaan mainostilaa ja saada tästä itselleen tuloja. Esimerkiksi Indiedays-muotiportaalin bloggaajat saavat palkkaa ja yhteistyömahdollisuuksia mainostajien kautta. Samaisen verkkomedian bloggaajat tekevät säännöllisiä vierailuja radio-ohjelmiin ja onpa heitä nähty jo televisiossakin.
Useat ihmiset pohtivat suuren tarjonnan äärellä tarkemmin, minkä tuotteen ostaisivat. Esimerkiksi iho-ongelmat ajavat ihmisiä lukemaan tuotetestauksia ja arviointeja. Bloggaaja voikin vaikuttaa lukijan tuote- tai vaatevalintoihin. Mainostajien mukaantulosta huolimatta blogien tuotearviot ovat pysyneet pääosin uskottavina ja hyödyllisinä. Uskomme melko helposti, jos blogissa mainostetaan esimerkiksi jonkun brändin laadukkuutta. Osaksi laadukkuuden kehuminen voi kuitenkin olla omatunnon hyvittelyä sen jälkeen, kun rahat ovat huvenneet kalliisiin tavaroihin.
Monet merkit ovat saaneet blogien ansiosta huimaa nostetta. Muotiblogien lukijoille tutuiksi ovat tulleet vaikkapa Michael Korsin kello, Tory Burchin ballerinat tai Mulberryn laukut. Bloggaajien tyyli vaihtelee kuitenkin laidasta laitaan, joten lukija löytää varmasti itseään miellyttävän blogin. Bloggaajista löytyy niin halpaketjujen vaatteisiin pukeutuvia, suurten muotitalojen tuotteisiin satsaavia kuin edullisia ja kalliita merkkejä yhdisteleviä.
Virtuaaliystävä vai arvosteltava reality-tähti?
Blogiin voi koukuttua kuten televisiosarjaan. Siinä missä muutkin suurta huomiota saavat ilmiöt, myös blogit ovat saaneet lukijoistaan faneja ja kriitikoita. Blogista käydään hakemassa inspiraatiota, esimerkiksi vinkkejä ja ideoita omaan pukeutumiseen. Jotkut lukijat alkavat fanittaa kirjoittajaa siinä määrin, että tahtovat tietää kaiken myös hänen elämästään. Minkä ikäisenä bloggaaja sai ensisuudelmansa? Minkä näköinen poikaystävä kainalosta löytyy?
Säännöllisesti blogissa vieraileva lukija voi kokea luoneensa bloggaajaan ihmissuhteen. Lukija voi tietää bloggaajan elämästä melkein yhtä paljon kuin kaverit oikeassa elämässä. Hän voi tuntea yhteenkuuluvuuden tunnetta samanlaisen elämäntilanteen tai kiinnostuksen kohteiden takia. Ahkera kommentointi ja bloggaajan vastaukset voivat tuntua todelliselle vuorovaikutukselle virtuaalisen sijaan. Blogin ja todellisuuden raja hämärtyy.
Myös muotiblogista saattaa tulla reality-show ja tirkistysreikä toisen elämään. On bloggaajan päätettävissä, mihin yksityisyyden raja vedetään. Blogin kirjoittaja hallitsee itse sitä, millaisen kuvan itsestään luo. Valinta voi olla tietoinen tai tiedostamaton.
Aina bloggaaja ei hahmota, miltä elämä blogin kautta lukijan silmin näyttää ja millaisen kuvan lukija bloggaajasta saa. Kauniiden kuvien perusteella bloggaajalla on mahtava elämä: ystäviä, juhlia, kaunis koti ja ihanat lapset. Lisäksi bloggaaja on tyylikäs ja kaunis. Hän saa jatkuvasti kutsuja tapahtumiin ja juhliin.
Joitakin lukijoita voi kiinnostaa bloggaajan jetsetmäinen elämäntyyli sekä seikka, että tähän tilanteeseen on päästy blogia kirjoittamalla. Blogin lukeminen voi synnyttää lukijassa tarpeen muokata omaa elämää. Se ei tarkoita pelkkiä vaatteita vaan myös samanlaisia pihapiknikejä kuohuviineineen tai hotellilomia Pariisissa. Bloggaajan tyylin lisäksi lukija tahtoisi kokonaan samanlaisen elämän. Tai ainakin sen laukun, johon hänellä ei oikeasti ole varaa.
Elämä blogissa
Bloggaajat ovat osoittaneet kuinka luoda virtuaalielämä oikean elämän rinnalle, ehkä piristämään ja täydentämään sitä. Virtuaalielämä on kuitenkin bloggaajan tapauksessa saanut saada käyntiin sarjan tapahtumia myös oikeassa elämässä. Bloggaaja on kenties saanut tilaisuuksia, joista on aiemmin vain unelmoinut.
Toisaalta lukija ei ehkä tule ajatelleeksi, kuinka paljon aikaa blogin pitäminen nielee. Aivot raksuttavat jatkuvasti ja keksivät päivittäin uutta kirjoitettavaa. Elämää on elettävä kameran linssin läpi, jotta saadaan kivat kuvat blogiin.
Blogit eivät herätä pelkkää ihailua ja positiivisia tuntemuksia. Joidenkin mielestä blogin kirjoittaminen on täyttä ajanhukkaa. Pinnallisen vaatteisiin ja kauneuteen keskittyvän blogin lukeminen voi aiheuttaa ihmetystä lukijassa, joka ymmärtää miten paljon blogin ylläpito vaatii aikaa ja energiaa. Miksi joku käyttää aikansa moiseen? Blogit saattavat saada osakseen rankkaa kritiikkiä, solvausta ja loukkauksia. Internetin kasvottomuuden suojin on helppo käydä jättämässä esimerkiksi kateudesta johtuva ilkeä kommentti.
Blogeista omaan elämään kannattaa poimia se, mikä itselle sopii ja on hyödyllistä. Lukemisen
suhteen voi hyödyntää sääntöä, joka pätee myös omassa elämässä: älä vietä aikaa ihmisten kanssa, jotka saavat aikaan negatiivisuutta. Blogista pääsee pois yhdellä klikkauksella ja myös virtuaalimaailmassa voi valita, kenen tai minkä kanssa viettää aikaansa.
Teksti: Jonna Pennanen
Että semmosta… Mitäs sanotte?
Aika totuudenmukaista tekstiä, tosi hyvä että aiheesta syntyy keskustelua ja että sitä nostetaan julkisuuteen. 🙂
Tuo oli kyllä hyvä kirjoitus kaikin puolin.
Image & Valua Kuvasa: Yllättävän totuudenmukaisesti oli juttu tosiaan tehty, hämmennyin hieman. Monesti mediassa kaikki on hieman väärällään jostain kohtaa.
Olen jutun kirjoittajan kanssa monessa asiassa samaa mieltä. Itse yritän pitää oman blogini aitona ja elämänmakuisena, jotta voin rehdisti laittaa nimeni jutun alle.
Sally: Olen samoilla linjoilla. Nyt kun blogiini on tullut mainontaa mukaan, on oltava hyvin huolellinen, jotta oma tyyli säilyy. Ja vilpittömyys. Tärkeintä kuitenkin on pitää mielessä, miksi blogia kirjoittaa. Valitsenkin mainostettavat tuotteet tarkasti enkä ryhdy juoksemaan materian perässä materian vuoksi. Joskus on käynyt mielessä, mitkä ovat jatkuvasti tuotteita yms. saavien bloggaajien motiivit.
Todella mielenkiintoinen artikkeli ja paljon tuossa oli kyllä sellaista, mihin voin yhtyä. Kiitos kun laitoit tänne esille – en varmaan olisi muuten päätynyt tätä lukemaan.<br /><br />Kiitos myös, kun liityit blogini lukijaksi! Se ilahduttaa aina. ^^ Taidanpa jäädä myös linjoille tänne, sen verran hyvältä vaikuttaa. :)<br /><br />-Minna<br /><a href="<a rel="external nofollow" href="http://www.missingsparkles.com"" target="_blank">http://www.missingsparkles.com"</a> rel="nofollow">Missingsparkles.com</a>
Minna: Kiitos sitten myös mun ilahduttamisesta eli tervetuloa! 🙂
Mielenkiintoinen artikkeli. Ja hyvin pohdittu.
Lumi: Harvoin näkee noin asiallisia ja paikkaansa pitäviä juttuja.