Mikä on sinun hintasi?

Se on huvittavaa, että tähän aikaan illasta – melkein yöllä – törmää sosiaalisen median kautta aiheeseen, joka saa aikaan sellaisen aivomyrskyn, että asia on kirjoitettava auki heti eikä myöhemmin. Tällä kertaa aihe koskee mainontaa.
Olen jo pidemmän ajan mainostanut blogissani enkä ole pahoillani asiasta. Mainonnassa on paljon hyvää niin mainostajalle kuin lukijoillekin, siitäkin huolimatta, että kyse on myös vahvasti mielipiteitä jakavasta asiasta. Minulla on omat perusteluni mainonnalle, joihin en tässä nyt sen kummemmin perehdy, sillä kyse on oikeastaan hieman muusta näkökulmasta.
Törmäsin tosiaan White Trash Disease -blogin Natan avautumiseen kirjoitukseen mainonnasta ja siitä, minkälaisia yhteistyödiilejä voidaankaan bloggaajille tarjota. Blogeja ei ehkä vielä kovin moni taho osaa pitää todellisena markkinointikanavana, joten ei aina ymmärretäkään ottaa vakavasti heille tarjottuja diilejä. Tai sitten ymmärretään ja ”ollaan kuin ei oltaiskaan” ja toivotaan, että bloggaaja tekee työnsä mahdollisimman halvalla. Muutama hyvä esimerkki löytyy juurikin Natan postauksesta, jonka voit käydä lukemassa täältä.
Tärkeintä meille mainostaville bloggaajille olisi tietää oman työmme arvo. Tai jos emme siitä vähäisen kokemuksemme vuoksi ole tietoisia, olisi se tärkeä asia opetella. Itse olen jo alkanut tämän prosessin ja yritänkin mahdollisimman hyvin ja tarkkaan punnita yhteistyödiilit, joihin lähden mukaan. On toki yhteistyöprojekteja, joissa voi tyytyäkin vähempään, aina ei ole tarvekaan ottaa palkaksi niitä kalleimpia tuotteita tai useita satoja euroja rahaa. Tapauskohtaisesti jokainen diili kannattaa miettiä ja jos on vaikea arvioida, kannattaako joku diili vai ei, siihen voi yrittää saada jostain apua. Joltain, joka ehkä ymmärtää blogimainonnasta enemmän tai ylipäätään yritysten tuotteiden sisäänostohinnoista, jälleenmyyntihinnoista ja siitä mitä mainonta nykyään tässä maassa maksaa.
Tärkeintä on, että älkää hyvät blogikollegat antako yritysten (tahallisesti tai tahattomasti) vedättää teitä tai käyttää teitä hyväkseen. Vaikka ette kirjoittaisikaan blogia työksenne tai edes osaksi työnä, niin pitäkää silti puolenne ja ottakaa yhteistyöstä se, mikä teille kuuluu. Uskaltakaa pyytää! Tämä on itsenne kannalta tärkeää, mutta myös yleisesti blogimainontaa ajatellen. Jos yritykset tottuvat siihen, että on bloggaajia, jotka tekevät hommaa ilmaiseksi, meidän työmme ei koskaan tule saamaan ansaitsemaansa arvostusta. Tosin siitä ei pääse mihinkään, ett aina kuitenkin jostain löytyy joku, joka suostuu tekemään homman myös lähes ilmaiseksi. 
Arvostetaan itseämme, blogejamme, toisiamme ja pidetään huolta oikeuksistamme ja siitä, että meitä ei riistetä.
Tulipa varsinainen paatos, mutta piti päästä purkamaan. 🙂
Irina / White & Fresh - -

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *