Seurasin juuri tunnin verran Alku-webinaaria. Kyseessä oli Sami Sundvikin ja Kukka Laakson pitämä nettiluento teemalla "10 kg kesään". Tiivis tunti tietoa, vinkkejä, mielipiteitä ja ennen kaikkea inspiraatiota ja motivaation kasvua! Osasin odottaa mielenkiintoista webinaaria, sillä seuraan Samin blogia ja pidän hänen konstailemattomasta suhtautumisesta ruokaan ja terveyteen. Kukka Laaksolla on myös mielenkiintoinen blogi / sivusto, suosittelen!

Alku on verkkossa toimiva ravintovalmennus, jonka avulla on mahdollista pudottaa painoa, mutta ennen kaikkea oppia syömään puhdasta ja terveellistä ruokaa. Valmennus kestää kuusi viikkoa, mutta on nimensä mukaisesti vain alku pysyvälle ruokavaliolle ja terveelliseen elämään. Valmennuksessa on myös muita hyvinvointiin liittyviä osa-alueita.

225x294_sundqvist.jpg

Ravintovalmentaja Sami Sundvik (kuva: alku.fi)

Oma kynä sauhusi koko luennon ajan ja yritin napata hyviä vinkkejä käytettäväksi tässä omassa tilanteessani, joka ei ole niitä mutkattomimpia. :) Ruokavalioni perusrunko on terveellinen, mutta muun muassa määrä mietityttää. Paino ei putoa (juurikaan) vaikka kalorimäärä on kokoni ja liikunnan määrän huomioon ottaen ihan ok. On siis päivittäin kalorivajetta. Isommalla määrällä paino alkaa nousta ja tästä vielä vähentäminen yksipuolistaisi ruokavalion liiaksi ja aiheuttaisi nälkää. Toki terveydentilani on sellainen, että ehkä elimistö haluaakin pitää kiinni siitä, mitä sillä on. Stressi on ollut pitkään ja on edelleen varsin mittava. Vatsa on oikkuillut syksystä asti ja vasta nyt asettunut hieman vaikkei kokonaan parantunut olekaan. Huolestuttaa ravintoaineiden imeytyminen ja aineenvaihdunta ylipäätään. Kilpirauhasarvot on mitattu ja ne ovat viitearvojen sisällä. Se tie on ainakin kunnallisen puolella nyt kuljettu loppuun.

Alku-valmennuksessa tuntuu olevan sellaisia elementtejä, jotka sopisivat varmasti hyvin tilanteessani. Koko valmennuksen lähtökohta on vatsan ja suoliston hyvinvointi. Yksi niistä tärkeistä asioista, johon pyritään. Viime aikoina onkin ollut paljon juttua kaikenlaisista tutkimuksista, joissa on selvitetty suoliston ja aivojen yhteyttä toisiinsa. 

Yhtenä pilarina valmennuksessa on kotimaisten viljojen välttäminen. Monissa ruokavalioissa nykyään suositellaan välttämään viljojen lisäksi maitotuotteita. Niin tässäkin, mutta maitotuotteiden kohdalla ei olla niin tiukkoja. Pienissä määrin maitotuotteet ovat ok. Viljojen jättäminen ei ole minulle kynnyskysymys, vaikka rakastankin aamukaurapuuroani. Vatsa tuntuu sietävän kauraa hyvin. Tosin en ole ilman sitä kokeillut olla, joten en tiedä miten paljon parempi olo olisi ilman. Maitotuotteet tuottavatkin sitten jo ongelmia. Aamu- ja iltapäiväkahvikupillisissani (Aamu x 2, iltapäivä x 2 kupillista) käytän maitoa. Voisin käyttää kahvissani myös soijamaitoa, mutta se on kuulema vielä huonompi. Mantelimaidosta tai riisimaidosta kahvin kanssa en oikein välitä. Tosin ei niitäkään suositella. Musta kahvi ei tule kyseeseen, joten kahvimaito on ehkä se kynnyskysymys sitten. :D Maitoa en sellaisenaan juuri juo. Ja jotta aamupuuroni ei olisi pelkkää hiilihydraattia, sujautan joukkoon muutaman ruokalusikallisen raejuustoa. Illalla syön marjojen kanssa rahkaa. Siinä on päivän aikana käyttämäni maitotuotteet. 

225x294_laakso.jpg

Mm. kahvakuulavalmentaja Kukka Laakso (kuva: alku.fi)

Alku-ruokavalion ainekset ovat helposti marketeista saatavilla eikä ravintolisiäkään sen kummemmin ole pakko käyttää. Toki D-vitamiinia ja kalaöljyä suositellaan. Ja heraproteiinia. D-vitamiinia käytän ympäri vuorokauden ja arvot ovat kohdillaan. Kalaöljyä olen käyttänyt nyt säännöllisesti helmikuun puolesta välistä, jolloin kuulin kohonneista kolesteroliarvoistani. Olisi kai pitänyt ottaa ne käyttöön jo aiemminkin, sillä en tiedä, saanko ilman niitä tarpeeksi (hyviä) rasvoja ruokani mukana. Heraproteiinia tai mitään muitakaan proteiinijauheita en ole koskaan kokeillut edes, sillä olen saanut ruoastani keholleni sopivan määrän proteiinia. Ja kun en harrasta kovinkaan tehokasta ja vaativaa liikuntaa, niin en usko tarvitsevani kovin järisyttäviä määriä proteiinia. Toki proteiinin ja rasvan määrää pitäisi kasvattaa, jos vaikkapa vähentäisin tuntuvasti hiilihydraattien määrääni.

Tässä ravintovalmennuksessa ei anneta valmiita reseptejä, vaan sallitut ja suositeltavat ruoka-ainekset, joista sitten voidaan itse koota sopivia ruoka-annoksia. Tämä on ihan fiksuakin sinänsä, sillä onhan sitä jossain vaiheessa opittava oma ruoka tekemään. Onhan tarkoitus, että tämä ruokavalio olisi pysyvä - ei pelkästään painonhallintadieetti!

Vaikuttaa varsin simppeliltä ravintovalmennukselta, mutta silti tehokkaalta ja ennen kaikkea terveelliseltä ja monipuoliselta. Itseltäni saa tämä valmennus ehdottomasti pisteet siitä, että tässä alusta asti painotetaan terveyttä ja hyvinvointia (vatsa ja suolisto) eikä pelkästään karistettuja kiloja. Varsin varteenotettava vaihtoehto omasta mielestäni, jos on tarvetta ravintovalmennukselle.