Vein reilu viikko sitten Elisalta reilu vuosi sitten ostamani puhelimen (HTC One X) huoltoon. Kysyttiin kovasti, onko puhelimeen päässyt kosteutta ja vastasin että ei ole. Puhelin otettiin vastaan ja siitä lähtien olen joutunut käyttämään kaikenlaisia p*****puhelimia vuosien takaa, jotta olisi jokin laite, jolla saisi vähintään puheluyhtyden suuntaan ja toiseen.

Tänään SCF-huollosta soitettiin, että huollon kustannusarvio on 268 euroa. Ihmettelin, että mitäs ihmettä, kun takuuta on jäljellä vielä ensi syksyyn asti. Kertoivat, että puhelimen näytössä on halkeama. WTF?! En mä ollut mitään halkeamaa siinä huomannut eikä huomattu kyllä Elisallakaan. Ei ensimmäisellä kerralla kun olin viemässä sitä huoltoon eikä seuraavanakaan päivänä, kun sitten vein sen huoltoon, kun olin ensin tyhjennyllyt tärkeät jutut puhelimestani talteen. Nyt siis tuon halkeaman vuoksi puhelimessani EI ole takuuta. Jos maksan 268 euroa, puhelin korjataan ja takuu saatetaan uudelleen voimaan. Eikä ennen korjausta tietenkään tiedä, onko tuolla halkeamalla edes minkäänlaista merkitystä puhelimessani olleisiin vikoihin.

353043059878572.jpg

Pyysin puhelimeni takaisin, ilman korjausta. Ei mulla ole tuollaista rahasummaa. Ja koska puhelimessa havaittiin halkeama, on SCF-huollon mukaan mahdollista myös se, että Elisa veloittaa multa jonkinlaisia kuluja huoltoon toimituksesta. En maksa, en todellakaan. Toivottavasti eivät edes yritä vinkua multa rahaa, varsinkaan kun kukaan ei missään vaiheessa tuota halkeamaa havainnut. Enhän mä muuten olisi sitä jättänyt takuuhuoltoon.

Nyt sitten jatkan tämän (rikkinäisen) puhelimen maksamista vielä seuraavat kaksi vuotta. Kunhan saan sen joskus ensi viikolla takaisin.

Vinkki: Jos talous antaa myöten, ostakaa puhelimenne kertamaksulla tai max vuoden maksuajalla. Vähävaraiset pitäkää puhelimistanne super hyvää huolta, jos joudutte käyttämään puhelinoperaattorin pitkiä maksusopimuksia. Pienikin juttu voi eliminoida takuun ja siinähän sitten maksatte rikkinäistä laitetta.

Jos mulla olisi mahdollisuus, maksaisin tuon HTC:n pois välittömästi ja hankkisin itselleni uuden puhelimen. Olen tyytyväisenä Mac-käyttäjänä haaveillut Apple-perheeni kasvattamisesta iPhonella (5S:llä varmaankin), mutta jollei kukaan tule sellaista minulle tarjoamaan - eikä taatusti tulekaan - niin näillä näppäimillä mennään edelleen. 

Aiempi höpötykseni tästä kyseisestä puhelinongelmasta on luettavissa täältä. Niin ja sori avautuminen, pakko oli saada tää ulos systeemistä. 

 

EDIT: Puhelin tuli tosiaan korjaamattomana huollosta eilen 28.1. ja tietenkin takuuttomana. Tuo kuvan halkeama oli lähellä puhelimen laturin reikää ja ihan näytön reunassa. Jouduimme asiakaspalvelijan kanssa kaivamaan tuon vauriokuvan esille, jotta löysimme halkeaman. Se oli niin pieni ja näkymätön, että ei sitä olisi ennen puhelimen huoltoon lähettämistä mitenkään havaita. En voi siis vilpittömästi sanoa, että halkeama ei olisi tullut omassa käytössäni. Tiedän toki senkin, että ei voi samaa sanoa Elisakaan. Koska vauriota ei pysty herkästi havaitsemaan, on vaikea sanoa, missä vaiheessa se on tullut. Pari ihmistä on kehoittanut mua silti olemaan yhteydessä kuluttaja-asiamieheen ja kysymään, onko tässä mitään tehtävissä. En vain tiedä, onko musta taistelemaan sana sanaa vastaan -taistelua.


Kuva: SCF-huollon välittämä kuva takuuhuoltopaikasta, joka sijaitsee jossain Tanskassa tai Tsekeissä.