Lapsena luin paljon kirjoja, viikossa ahmin useita. Jossain vaiheessa kohti aikuisikää mennessä lukeminen vain jäi. En tiedä, onko aikuisena elämä olevinaan jotenkin hektisempää (no tokihan se oikeasti on, mutta…) vai onko syynä loppujen lopuksi vain vuosien myötä lisääntynyt tietokoneen ja netin käyttö. Veikkaan jälkimmäistä suuremmaksi syyksi. Aikuisiällä muistan näin nopeasti mietittynä lukeneeni Sidney Sheldonin romaaneja, Tuntemattoman sotilaan, Deborah Spungenin Nancyn, kaikki Harry Potterit ja pari osaa Himoshoppaaja-sarjasta. Useamman vuoden ajan olen halunnut lukea enemmän, mutten ole kuitenkaan saanut aikaiseksi. Viime vuoden loppupuoliskolla kuitenkin tartuin härkää sarvista ja aloin lukea. Olin jo kesällä lukenut Marie Kondon Spark Joy -kirjan ja huomasin, miten mukavaa olikaan uppoutua johonkin muuhun kuin someen tai tv-sarjoihin. Lokakuussa tosiaan päätin aloittaa helpommasta ja otin käteeni seuraavan lukemattoman osan Himoshoppaajasta. Siitä se sitten lähti. Kuin vanhalta tekijältä. Olin taas koukussa kirjoihin. <3
Yhtä lukuunottamatta alla listatut kirjat olen siis lukenut parissa kuukaudessa.
Marie Kondo: Spark Joy (luettu kesällä)
Sophie Kinsella: Himoshoppaajan ratkaiseva askel
Lauren Weisberger: VIP ihmisiä
Helen Fielding: Bridget Jones – Mad About The Boy
Töistä bongasin Leena Lehtolaisen Maria Kallio -dekkarisarjan kirjan Ennen lähtöä. Luin sen ja jäin taas dekkarimaailman lumoihin. Sen jälkeen päätin lukea koko Maria Kallio -sarjan alusta alkaen.
Leena Lehtolainen: Ennen lähtöä
Leena Lehtolainen: Ensimmäinen murhani
Leena Lehtolainen: Harmin paikka
Lehtolaisen dekkareiden välissä luin muutakin. Tutustuin vihdoin hyllyssäni liki 10 vuotta odottaneeseen Kjell Westön tuotantoon, maistelin hieman elämäntaitokirjallisuutta ja piipahdin velhomaailmassakin.
J.K. Rowling: Harry Potter ja kirottu lapsi
Kjell Westö: Missä kuljimme kerran
Maaret Kallio: Lujasti lempeä
Kuvat Instagram-tililtäni
Anna Jansson: Vaitelias jumala
Töistä löysin myös toisen dekkarin, tällä kertaa ruotsalaisen Anna Janssonin kirjoittaman. Saattaisin jopa kuvitella lukevani kirjailijan loput teokset, sillä tyyliltään ovat oletettavasti samanlaisia kuin Lehtolaisen Maria Kalliot – niissä seikkailee örebrolainen poliisi Maria Wern.
Tälle vuodelle olen juuri lopetellut ensimmäisen kirjani, Marian Keyesin Sushia vasta-alkajille. Muutamia kirjoja on odottamassa lukuvuoroaan ja sen lisäksi olen kirjoitellut muistiin joitain kirjoja, joita voisin ehkä jossain vaiheessa lueskella.
Onko sinulla jokin kirja tai kirjoja, joita haluaisit ehdottomasti suositella? Pidän chick lit -kirjallisuudesta ja dekkareista. Lisäksi olen kiinnostunut lukemaan muutakin, riippuen täysin siitä, kuulostaako kirja mielenkiintoiselta. Varsinaisesti fantasiakirjallisuudesta en ole välittänyt, mutta jostain syystä Harry Potterit iskivät lujaa. Harmittaa, kun periaatteessa sarja on päättynyt. Mutta hei, tosiaan jaa minulle kirjavinkkisi! 🙂