Apteekkiostoksia

1.jpg

Käytän ympäri vuoden D-vitamiinilisää ja hyväksi todetuksi vahvuudeksi on muodostunut 100 mikrogrammaa. Enpä ole sen jälkeen kun aloin isoa annosta D-vitamiinia (ja sinkkiä) paljon sairastellut.

4.jpg

D-vitamiinivarastojani täydentäessä ostoskoriini Apteekkituotteet.fi:stä* sujahti muutakin. Usein selailen valikoimaa kiinnostavien uutuuksien ja tarjouksien osalta. 

Nyt silmiini osui Louis Widmerin Wicarba emulsiovoide* sarveistuneelle iholle. Päätin ottaa yhden tuubin kokeiluun, josko tästä olisi apua taistelussani keratosis pilarista vastaan. Eikä ollut edes kallis!

2.jpg

Tämä voide vaikuttaa tujummalta kuin aiemmin kokeilemani voiteet (Calmuril, Eucerin jalkavoide yms.), sillä karbamidin (urea) lisäksi siinä on myös retinolipalmitaattia (vastaa A-vitamiinia 3000 I.U.) ja dekspantenolia. On myös varauduttava ihoärsytykseen, sillä voide sisältää butyylihydroksianisolia (E320) ja butyylihydroksitolueenia (E321) ja nämä kuuluvat lisäaineluokkiin hapettumisenestoaineet ja antioksidantit sekä luokkaan ”Epäillään aiheuttavan yliherkkyysoireita”. Kuulostaa vähän pelottavalta, mutta ainahan voiteissa ja muualla on omat riskinsä. Hyvä kun kuitenkin nämä kirjataan tarkkaan pakkausselosteisiin. Herkimpien kannattaa siis olla valppaina ja tämä koskee myös minua. Siksi aion käyttää alkuun voidetta vain iltaisin, jotta selviää, olenko minä yliherkkä näille lisäaineille. Kyseisiä lisäaineita on myös muun muassa joissain muissa rasvoissa, öljyissä, purukumeissa ja lisäravinteissa. Itse en kuitenkaan ole huolissani. 🙂

3.jpg

Yllätyksekseni paketista löytyi myös kaupanpäällistuotteena ToothGuide maitohappobakteerivalmiste* hampaille ja ikenille. 

5.jpg

Ei sitä ole tullut ajatelleeksi suun limakalvoja, kun miettii yleisesti maitohappobakteerien käyttöä. Kun tarkemmin ajattelee, niin aika loogistahan se oikeastaan on. Nämä otan testiin mielenkiinnolla. 🙂

7.jpg

6.jpg

Käytättekö te D-vitamiinilisää talvella tai jopa ympäri vuoden? Onko kellään kokemusta tästä Louis Widmerin voiteesta ja oletteko koskaan kuulleet hampaille ja ikenille tarkoitetusta maitohappobakteerivalmisteesta ja mitä ajatuksia se teissä herättää? 🙂

 

* Postaus sisältää mainoslinkkejä

 

23 kommenttia “Apteekkiostoksia

  1. D-vitamiini on ehdoton, mäkin syön ympäri vuoden. Itsellä vaikuttaa ihon kuntoon selkeästi.

    1. JonnaH.: Mulla D-vitamiini on vaikuttanut ratkaisevasti vastustuskykyyn. Ihoon ei tunnu auttavan mikään 😉

  2. Minä inhoan kaikkia tabletteja, mutta D-vitamiinilisät yritän vaihtelevalla menestyksellä muistaa. Ja kalciumit.<br />
    Tuo suun hyvinvointiin tarkoitettu maitohappobakteeri kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta siihen on lisätty ksylitolia – minun vatsani ei sitä kestä. Harmi.<br />
    Widmerin rasvakokemuksistasi toivottavasti kuullaan tuonnempana. Toivottavasti on apua!

    1. Lady of The Mess: Rasvan loppuessa tulee varmaankin jonkinlaista raporttia. 🙂

  3. D-vitamiinia syön läpi vuoden,muista tuotteista ei ole kolemusta.Sinun postausta siis odotellessa.

  4. Moikka, en olekaan pitkään aikaan käynyt kommentoimassa erinäisistä syistä vaikka olen blogiasi edelleen seurannut &hearts; D-vitamiinilisä on ihan jees, mutta kun kyseessä on rasvaliukoinen vitamiini, kannattaa käydä välillä mittauttamassa verikokeella d-vitamiinitaso, ettei pitoisuus veressä kasva liian suureksi. D-vitamiinin liikasaannilla on kuitenkin myrkytysriski, koska se varastoituu elimistöön. Yleensä kuitenkin käsittääkseni tarvittaisiin useita satoja mikrogrammoja D-vitamiinia päivässä, että myrkytysriski olisi todellinen, ilmeisestikään kuitenkaan tarkkaan ei olla voitu tätä riskirajaa määrittää. Tosin kansalliset suositukset ovat selvästi alhaisempia kuin käyttämäsi annos.

    1. H-EHHASL: Kiva kun kävit moikkaamassa! 🙂 D-vitamiinissa turvallisena rajana pidetään vielä 100 mikrogrammaa, mutta tuskin hieman isoimmissakaan annoksissa on todellista myrkytysvaaraa. Toki riskit on aina hyvä ottaa huomioon. Uskallan siis rauhallisin mielin käyttää 100 mikrogramman annosta. Mittauksissa haluaisin käydä, mutten tiedä miten herkästi niitä testejä terveyskeskuslääkärit määräävät.

    1. Dara: Kannattaa googlettaa voidetta ja katsoa, voisiko siitä olla apua. Mä varmaan etsisin jonkun muun avun, sarveistumiseen tarkoitettu voide ei heti ensimmäisenä tule mieleen, kun etsii helpotusta jalkojen kovettumiin.

  5. Täälläkin käytössä D-vitamiini ympäri vuoden, vaihtelen 50-100 mikrogrammaa. En usko, että se on ainakaan liikaa näillä leveyspiireillä 😉 Tuollaisesta suulle tarkoitetusta maitohappobakteerivalmisteesta en ollut kuullutkaan! Oma vatsani vaan ei oikein kestä esim. ksylitolia, vaikka eipä sitä varmaankaan ihan hirveästi 1-2 tabletissa ole.

    1. LadyBlue: Mä olen vähän skeptinen tuon maitohappobakteerivalmisteen suhteen, en osaa oikein sanoa, voisiko siitä olla todellista hyötyä. Pitäisi tutkia aihetta lisää. 🙂

  6. Mä en ole koskaan oppinut käyttämään mitään ravintolisiä… Olen kotoa oppinut sen ajatuksen, että kun syö terveellisesti ja monipuolisesti, niin ei tartte ottaa mitään lisiä purkeista. Esimerkiksi maitoa juon sen verran monta desiä päivässä, että uskon saavani siitä tarvittavan määrän D-vitamiinia. Toki maitohappobakteereja tarvitsee esim. antibioottikuurin aikana, mutta noin muuten. Ainoa mitä olen &quot;pakosti&quot; joutunut opettelemaan ottamaan purkista on magnesium: kun aikoinani lisäsin treenimäärää, niin tuli kamalat krampit lihaksiin, joten magnesium on auttanut siihen 🙂

    1. Jossu: Mä taas en usko, että täällä pohjoisessa voisi saada tarpeeksi D-vitamiinia muutoin kuin kesäisin aurinkoisina aikoina. Siksi syönkin purkista lisäksi. 🙂 Maitohappobakteereja ei tietenkään tarvitse, jos suolisto ja muut ovat hyvässä kunnossa. Pienikin epätasapaino vaan voi aiheuttaa ongelmia ja silloin lisän käyttö on hyvä idea. Magnesiumia vetelen minäkin, tosin pitäisi ehkä vaihtaa sitraattiversioon paremman imeytyvyyden vuoksi. Käyttämäni Emgesan on oksidimuotoinen.

  7. D-vitamiinia käytän syksystä kevääseen, kesällä luotan auringon voimaan : ).

    1. Tiia: Terveelle ihmiselle varmasti riittääkin auringon voima kesäaikaan. 🙂

  8. Kannattaa jatkossa harkita ravintolisien tilaamista iherbistä, jotta saat niistä todellisen hyödyn irti. Kaisa Jaakkolalta löytyy postaus aiheesta: <a rel="external nofollow" href="http://kaisajaakkola.com/materiaalit/ravintolisat/&quot; target="_blank">http://kaisajaakkola.com/materiaalit/ravintolisat/</a><br />
    <br />
    Hintaerokaan ei loppujen lopuksi ole kovinkaan suuri, varsinkin kun ajattelet sitä panostuksena omaan hyvinvointiisi. Jos lisät eivät ole hyvälaatuisia, niistä ei ole hyötyä ja raha on käytetty enempi vähempi turhaan. Ja D-vitamiinin yliannostusta tarvitsee harvoin varoa. Omat pitoisuudet eivät ole mitenkään korkeat vaikka vetelen lisiä ympäri vuoden.<br />
    <br />
    Rouva G | mustikkasmoothie.blogspot.com

    1. Rouva G: iherbiä aion tulevaisuudessa varmasti hyödyntää. Olen kuullut, että sieltä tosiaan saa edullisesti hyvää tavaraa. Ja Kaisan ohjeita olen käynyt useammankin kerran tavaamassa. 🙂

  9. tervehdys Irina, mun pitää ehkä kokeilla tuota Louis Widmerin Wicarba emulsiovoidetta, tai ainakin tutkailla, mulla on mielettömän kuiva, atooppinen iho. Olen outo ihminen, sillä minulle ei sovi mitkään vitamiinit, niistä tulee päänsärkyä ja huono olo, äidilläni ja isoäidilläni on sama juttu, eli vitskut pitäisin saada sapuskasta 🙂 Mutta meidän ötökälle n. 4kk mamma tarjoaa vain parasta 😉 ja myös vitamineja, hih 🙂

    1. Hei Maria! Tämä voide on ostettu Apteekkituotteet.fi -verkkokaupasta ja tästä postaukseni tekstistä on suora linkki sivuille, kun klikkaa voiteen nimeä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *