Riisii ja koipii

Ei voi paljon helpompaa ruokaa olla. Eikä varmaan paljon halvempaakaan. Kiitos siis ystävälle tästä ruokaohjeesta, jota hän suositteli kokeilemaan, kun pohdiskelin mitä sitä voisi tehdä helposti ja halvalla.

IMG_6102.jpg

Vuokaan riisiä ja mausteet. Itse ripottelin mausteet riisin päälle; mangocurrya ja yrttimaustetta. Mausteet voi toki korvata vaikka kanaliemikuutiolla, jonka voi murustaa riisin sekaan. Vettä reilusti tuplaten riisin määrään nähden. Riisiä laitoin kolme desiä ja vettä 7-8 desiä.

IMG_6108.jpg

Sitten vaan koivet mukaan ja 200 asteeseen tunniksi. Saa olla ylikin tunnin, jos tuntuu, että väriä ei koivissa ole vielä tarpeeksi.

IMG_6113.jpg

IMG_6117.jpg

Pakko tunnustaa, että tämä oli elämäni ensimmäinen kerta, kun ostin kypsentämättömiä broilerinkoipia ja valmistin ne itse. Mulla on ollut jonkinlainen vihasuhde koipien syömiseen vaikka broilerista tykkäänkin. Koipien syöminen on vaan jotenkin niin vaivalloista. 😉 Nyt kuitenkin tämä ”syömisen uudelleen opettelu” vaatii unohtamaan vihanpidon, sillä terveellistä ja edullista ruokaa on saatava. Ja koska riisiä ja mausteita kaapista jo löytyi, niin tämä ruoka maksoi 1,95 euroa ja riittää kolmeksi päiväksi. Ei paha. 🙂

 

Irina / White & Fresh - -

16 kommenttia “Riisii ja koipii

    1. Fanni: No voi jestas, että sulla olikin varsinainen herkkupostaus! Nam! 🙂

  1. Tuo on kyllä niin hyvää! Usein meilläkin tämä helppo arkiruoka käytössä! Laitan lisäksi vielä pakastevihanneksia tähän, mutta tosin vaatisi laakeamman vuoan jotten ne ihan uppoaisi tuonne 🙂

    1. Sofia: Mullakin kävi mielessä vihannekset, mutta päädyin nyt ensin tekemään ihan tuollaisenaan 🙂

  2. Tämä ruoka on todellakin namia, edullista ja terveellistäkin! Itse lisään tähän vielä riisin päälle pussillisen (tai vähän vajaan) herne-maissi-paprikaa/porkkanaa jäisenä, jolloin ruokaan saa vähän väriä! 🙂

    1. Anna: Vihannekset kävi mullakin mielessä, mutta nyt ekan kerran päätin tehdä ihan tuollaisenaan ilman soveltamista. Jatkossa sitten jotain hyvää vihannesta mukaan. 🙂

  3. Yksi halpa ja hyvä ruoka (tai tästä hyvyydestä on moni toista mieltäkin..) on itse tehty hernekeitto. Kaupan valmista hernekeittoa en pysty syömään, mutta itse tehty on tosi hyvää. Meillä tehtiin sitä eilen. Herneet maksoi kaksi pussia 1 € ja sitten vaikka jauhelihaa mukaan. Yhdestä pussista tulee jo aika iso annos, mutta sitähän voi pakastaa. Herneet vaatiin yön yli liuotuksen ja keittoaika on 1-2 tuntia.

    1. Kiitos Sanna vinkistä! En olekaan koskaan tehnyt hernekeittoa itse, joten voisi olla jännä kokeilla joskus. 🙂

  4. Wau helppo resepti!<br />
    <br />
    Mulla on niin kova ruokahalu, että voin syödä vaikka 2-3 koipea yhdellä kertaa ja siihen riisit päälle ja silti on kohta nälkä. Mies syö samanlaisen satsin. Siihen nähden kallista, että näistä ei omalle mahalle tule oikein täytettä. Rintapalat taas on pelkkää lihaa, mut hintakin on toinen… 🙁 Itsekin taistelen välillä miettien edullisia ruokia, keitot olisi niitä, mutta ne ei pidä nälkää kuin kaksi tuntia loitolla ja sitten olen taas kaapilla, vaikka vetäisin kaksi lautasellista. Joku voisi päätellä nyt, että olen hirveä porsas, mutta näin ei ole. 😀

    1. JonnaH.: Ihan totta kyllä puhut. Joskus syön pelkkiä koipia, jotka ostan valmiiksi grillattuna kaupasta. Silloin syön suosiolla kaksi kerralla, ilman lisäkkeitä. Tuo yksi koipi riitti mulle, kun oli mukana riisiä. Ja pakkohan tässä on opetella syömään oikeanlaisia annoskokoja. Sitä suositellaankin, että söisi pienempiä aterioita muutaman tunnin välein. Mä söisin myös mielellään keittoja, mutta ne ei tosiaan pidä nälkää sellaisenaan, joten niiden kanssa pitäisi syödä leipää ja mä en osta leipää kotiin. 😀

  5. Haha! Rikoin oman broilerinkoipineitsyyteni tovi sitten ja tästä on kehkeytynyt lasten lemppariruoka. Itse laitan lihaliemikuution ja purkin ranskankermaa. Slurps! 🙂

    1. Henna: Jee, joku muukin on vielä ihan untuvikko broilerinkoipien suhteen! Mä jo ajattelin, että oon eka yli kolmekymppinen, joka ei ole koskaan itse valmistanut broiskukoipia. 😀 Tuo sunkin versio kuulostaa tosi hyvältä, nam! Mä aion jatkossa vältellä kaikenlaisia lisäaineita, liiallista suolankäyttöä ja kermoja sun muita, niin yritän totuttaa itseni tekemään ruokaa veteen ja suolattomilla mausteilla. Ripaus suolaa toki on ihan jees. 🙂

  6. Oho wau!<br />
    <br />
    Mä olin ihan unohtanut tällaisen ruoan olemassa olon! Kiitos vinkistä, taas vähän vaihtelua tämän pännivan dieetin läpiviemiseen, se kun tuntuu niin kovin vaikealta. Perusruokaa, perusjuttu, sillä on hyvä mennä!

    1. Rouva G: Olepa hyvä! Hienoa, jos tämä ruoka käy tämänhetkiseen ruokarajoitusprojektiisi. On se vaan välillä vaikeaa yrittää tehdä aina ja samoista ruoka-aineista mahdollisimman monipuolista, hyvää ja terveellistä ruokaa. Ja mun kohdalla pitää vielä venyttää penniä. Mainio yhdistelmä. 😉

  7. Kiitos vinkistä! Tämä menee kokeiluun tänään! Suosittelen myös hernekeittoa, tässä ohje:<br />
    200 g kuivattuja herneitä, jotka liotetaan yön yli. Keitetään liotusvedessä (n. litra) miedolla lämmöllä vajaa tunti, välillä sekoitellen. Tämän jälkeen mukaan lisätään puolikas pieneksi pilkottu sipuli, 200 g paloiteltua (savu)kinkkua, 1 tl suolaa ja 1-2 tl meiramia. Annetaan hautua vielä reilu 1/2 tuntia. Savukinkun voi joidenkin ohjeiden mukaan korvata esim. porkkanalla ja pienellä määrällä juuriselleriä, mutta sitä en ole kokeillut itse. Maksoin 500 g:n hernepussista 70 senttiä (kotimaisia) eli ei paha!

    1. Miska: Kiitos hernekeitto-ohjeesta! Joku toinenkin sitä suositteli kokeilemaan, joten ehkä paras tosiaan jossain kohtaa kokeilla. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *