Terveellinen välipala

Kaipasin päivän parin aterian välille terveellistä välipalaa ja sainkin aikaiseksi hyvänmakuisen huikopalan. Proteiinia, rasvaa, hiilareita ja kuitua löytyy.

IMAG7906.jpg

Maustamatonta jogurttia, hunajaa, kookosöljyä, pellavasiemenrouhetta ja banaani.

IMAG7907.jpg

IMAG7909.jpg

Sekoitin jogurtin sekaan ruokalusikallisen kookosöljyä ja lorauksen hunajaa.

IMAG7911.jpg

Kaksi ruokalusikallista pellavasiemenrouhetta ja lopuksi viipaloitu banaani.

IMAG7912.jpg

Sekaanhan voisi laittaa vaikka mitä; kaurahiutaleita, mehukeittoa, marjoja tms.

 

Viime aikoina ruokailuni on taas lähtenyt lapasesta ja olen syönyt liian vähän sekä epäsäännöllisesti. Lisäksi olen aivan liikaa mussuttanut makeaa ja muuta epäterveellistä. Jos olisin rahoissani, saattaisin jopa hakeutua jonkinlaisen ravintoterapeutin vastaanotolle. Samantien kun ruokailuni muuttuvat epäsäännölliseksi ja liian vähäisiksi alan lihoa. Puolestaan ruokailun lisäämisellä lähtee paino putoamaan. Ongelmaksi on muodostunut nyt todella vahvat mielihalut. Normaalisti mielihalut haihtuvat, kun juo esimerkiksi lasillisen vettä tai odottaa mielihalun toteuttamisessa. Kunpa tämä toimisi mullakin. Mielihalut jylläävät tunnista toiseen eikä vesilasillisista tai keskittymisestä muuhun touhuun ole mitään apua. Kromiakin olen joskus kokeilla ja kuten voi arvata, ei silläkään ole mitään merkitystä. 

Kellään muulla tällaista painostavaa herkkuhimoa? Miten olette selvinneet siitä? 

Entä onko jotain vinkkejä ylipäätään aiheeseen liittyen?

 

20 kommenttia “Terveellinen välipala

  1. Herkkuhimo johtuu yksinkertasesti siitä ettei saa tarpeeksi oikeita ruoka-aineita. Tiedän ettei oo helppoo mut yritä syödä edes kolme kunnon ateriaa (esim aamiainen, lounas, iltapala) päivässä. Ruokahalu myös kasvaa syödessä 🙂 <br />
    <br />
    Kannattaa myös tarkistaa saako riittävästi d-vitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia. Ja suolaa! Eikä mitään &quot;tavallista&quot; suolaa, vaan puhdistamatonta meri- tai vuorisuolaa.<br />
    <br />
    Tuo välipala oli varmasti tosi hyvä! 🙂

    1. Rebecca R: Ihana kuulla susta! &hearts; (palaa jooko blogin pariin, sulla oli niin inspiroiva blogi!)<br />
      <br />
      Kiitos vinkeistä. 🙂 Mä olen nyt yrittänyt syödä tasaisemmin päivittäin. Alla esimerkki eilisestä päivästä:<br />
      <br />
      Aamupala: kaurapuuroa raejuustolla ja mehukeitolla<br />
      Välipala: (myöhäinen minilounas) Tämän postauksen välipala, johon lisäsin vielä kaurahiutaleita ja yhden ruokalusikallisen lisää kookosöljyä<br />
      Välipala 2: rahkaa ja marjoja (mustaherukoita stevialla makeutettuna)<br />
      Illallinen: Tummaa riisiä ja broilerisuikaleita, joiden seassa paprikaa ja tomaattia.<br />
      <br />
      Aamulla ja iltapäivällä juon lisäksi kolme kupillista maitokahvia. <br />
      <br />
      Pitäisiköhän vaihtaa tuo maustamaton jogurtti rahkaan, kuten Rouva G tuolla alempana vinkkasi? Proteiinia tulee kuitenkin päivän mittaan raejuustosta, vähän siitä jogurtista, rahkasta ja broilerista. Niin ja tietenkin kahvimaidosta. Mutta miten on proteiinin ja hiilareiden suhde, haluaisin kuitenkin hiilareiden olevan pienemmässä suhteessa proteiiniin tai maksimissaan tasoissa.<br />
      <br />
      Syön päivittäin myös purkista D-vitamiinia, Omega3:sta, sinkkiä ja magnesiumia. Suolaa lisään aamupuuroon ja lämpimään ruokaan. Suola taitaa olla kyllä merisuolaa, mutta semmonen ihan perus ja halpa pönikkä Prismasta.<br />
      <br />
      Huh, tulipahan tekstiä. 😀

    2. Noi sun päivän ruokailut kuulostaa musta tosi hyvältä! Erityisen kiva oli lukea, että oot ruvennut syömään mustaherukoita, ne kun on oikeeta superruokaa 🙂 Ja stevialla maustettuna myös apu makeanhimoon.<br />
      <br />
      Proteiinit on nyt tosi trendikkäitä ja niitä ylistetään, mutta ei tällainen &quot;tavallinen tallaaja&quot; tarvitse niitä kuin noin 0,5g painokiloa kohden. Eri asia jos harrastaa punttien nostelua niin sitten tarve kasvaa, ettei lihakset häviä. Sulla on mun silmään (toki en ole mikään asiantuntija, mutta toisaalta kyseenalaistan muutenkin nykyisten asiantuntijoiden mielipiteitä) aivan riittävästi proteiinia sun elämäntilanteeseen nähden. Eli en lähtis vaihtamaan sitä rahkaa kun yksi rahkapurkki sulla tuolta jo löytyy.<br />
      <br />
      Tosi hyvin saat myös tärkeitä lisäaineita purkista :)<br />
      <br />
      Tuntuko eilisen päivän aikana makeanhimoa? Ateriakokoa voisi sitten varmaan hieman kasvattaa, tee auttaa myös ja tietty noi marjat stevialla. Ja niitä mustaherukoita voi sitten syödä vaikka pussillisen päivässä!<br />
      <br />
      Pitäisi varmaan taas aktivoitua blogin suhteen… Asiaa olis ihan hirveästi, mut aikaa ja energiaa ei 😀

    3. Rebecca R: Tiiätkö, mä aloin syömään mustaherukoita sun jonkun taannoisen kommentin inspiroimana. &hearts; Ne on kotimaisia, joten niitä ei tarvitse kiehauttaa, niissä on paljon vitamiinia, ne on halpoja ja ne maistuu hyvältä kun stevialla makeuttaa. :)<br />
      <br />
      Proteiinia en halua paljon siksi, että se vaikuttaisi kasvattavasti lihaksiin vaan lähinnä juuri täyttävyyden ja näläntunteen minimoimiseksi. Eli proteiinin määrä ei itsessään ole tarkoitus olla suuri vaan ainoastaan isompi suhteessa hiilihydraatteihin. Olen huomannut, että proteiini on hyvä näläntunteen hillitsemisessä ja vähähiilihydraattinen ruokavalio on eduksi mulla painonpudotuksessa. <br />
      <br />
      Kiva kuulla, että sun mielestä en kovin pielessä ole ruoka-aineksien suhteen. Ongelmani ei tosiaan ole niinkään epätietoisuus terveellisten ruoka-ainesten osalta vaan enempi kuin herkkuhampaan kolotuksen minimoiminen. Ja kyllä se vaan on niin, että kun syö tarpeeksi usein ja oikeita aineksia niin aavistuksen vähemmän herkututtaa. :D<br />
      <br />
      Toivottavasti sulla joskus riittäisi aikaa ja energiaa bloggailuun, pidän peukkuja, että saan vielä inspiroitua sun blogista jossain vaiheessa. &hearts;

    4. Voi ihana kuulla toi mustaherukka-kommentti! Ne tekee sulle tosi hyvää&hearts;<br />
      <br />
      Ja tosiaan musta toi sun ruokavalio kuulostaa ihan loistavalta, huomattavasti parempi kuin keväinen puuro-rahka-ananas-dieetti ;D Kyllä tää pimeys myös osaltaan vaikuttaa herkkuhimoihin… <br />
      <br />
      Mulla ois myös yksi toive, voisit tehdä postausta sun ihosi kunnossa tällä hetkellä ja mitä aineita käytät 🙂

    5. Rebecca R: Kiitos vaan mustaherukkavinkistä, onneksi uskalsin kokeilla vaikka aluksi epäröinkin marjojen happamuuden vuoksi. 🙂 Kyllä vaan on ruokahommat paremmassa kuosissa kuin keväällä, ei kai sitä rahka-ananas- ja puuroruokavaliota olisi kauempaa voinutkaan syödä. Onneksi keho ilmoitti, että nyt riittää. :)<br />
      <br />
      Mä pistän sun toiveen korvan taakse ja koitan vielä tässä loppuvuoden aikana toteuttaa sen. Kunhan saan vähän tolkkua mun kosmetiikkatuotteisiin ja ihonhoitorutiineihin. 🙂

  2. Heippa pitkästä aikaa 🙂 <br />
    <br />
    Tuo sinun välipala näyttää erittäin hyvältä ja sitähän se onkin, keho kiittää 🙂 Mainitsit tuosta liian vähäisen/epäsäännöllisen ruokailun ja lihomisen kombosta. Se tosiaan menee niin, että kun syö liian vähän oikeaa ruokaa, alkaa tekemään mieli kaikkia herkkuja jotka sitten tietenkin lihottaa. Vaikka määrällisesti ruoan määrä on pieni, on herkuista saadut kalorit petollisia 🙂 Oi miksi kaiken hyvän pitääkin olla niin hitsin epäterveellistä 😉 Vaikka onhan niitä terveellisiäkin herkkuja, mutta kyllä suklaa on aina suklaata! Mä syön n.3h välein, jottei nälkä pääse kasvamaan liian suureksi. Näin säästyn isoimmilta mielihaluilta.<br />
    <br />
    Hyvää viikonloppua sinulle!

    1. Jonanna: Voi ihana kuulla susta pitkästä aikaa! Sua on kaivattu. &hearts;<br />
      <br />
      Mä tiedän, että keho &quot;kaipaa&quot; herkkua, kun ei muutoin saa tarvitsemaansa. Ja pimeän aikaan sitä jotenkin hakee siitä hiilarista piristystä. Pitäisi vaan yrittää pysyä ruodussa. Lisäksi mulla liian vähäinen ruokamäärä aiheuttaa myös säästöliekin ja pahimmassa tapauksessa jopa lievän painonnousun. Heti kun alan syömään, painokin lähtee putoamaan. Ja nyt päätinkin alkaa taas syömään, kun paino oli noussut pari kiloa 😉 Ja toki mun olo on mielettömän paljon parempikin kun syön säännöllisesti ja mahdollisimman terveellisesti. Aina kun syystä tai toisesta ruokailut kärsii, niin olossa huomaa heti.<br />
      <br />
      Ihanaa viikonloppua sullekin ja toivottavasti kuullaan taas pian! 🙂

  3. Ravitsemusterapeuttia ei välttämättä tuohon tarvitse, vaan oikein hyvän ravinto-ohjaajan kanssa saat ruokavalioosi jo helposti ryhtiä! Ruokavalioihin perehtyneen ravinto-ohjaajan palvelut eivät ole edes mielestäni kalliita. Otin itse tällaisen ravintovalmennuspätkän viime keväänä, kun halusin salitreenauksen tueksi oikein laaditun ruokavalion ja se toimi oikein hyvin! Olin 3 kuukautta täysin sokeritta ja herkutta ja söin vain hyviä ja omaa tilannettani tukevia ruokia. Helppoa kuin heinänteko ja mielihaluja ei ollut kertaakaan.<br />
    <br />
    Tarkennan vielä, että ravinto-ohjaus ei siis tarvitse salitreenausta tai mitään muutakaan treeniä kaveriksi, vaan tuollaisen valion laatiminen tehdään juuri sinun tarpeillesi ja sinun elämäntyylillesi sopivaksi. <br />
    <br />
    Olen myös käynyt ravitsemusterapeutilla vaikean aikuisiän vilja-allergian tiimoilta ja sieltä sain kyllä tukea ja hyviä vinkkejä tilanteeseeni. Kuitenkin aika paljon samoja perusasioita (ennen vilja-diagnoosia) sain myös ravinto-ohjaajaltakin. Ravitsemusterapeutin kanssa mentiin jo hifistelytasolle, jossa elimistön toimintaa mietittiin erittäin tarkasti entsyymeistä fermentoituviin hiilareihin 🙂 Nämä terapeuttisessioiden hinnat ovat yhdeltä käynniltä helposti 3 kertaa kalliimpia kuin ravinto-ohjaus pidemmälle ajalle. Lähtisin siis ensin yrittämään sun kohdalla tuollaista ravinto-ohjausta.<br />
    <br />
    Jos haluat kysyä lisää kummasta vaan, tai suosituksia jne, laita vaikka meiliä tulemaan 🙂 <br />
    checklistbyblond@gmail.com

    1. Blondi: Ravinto-ohjaajan palvelut kelpaisivat kyllä. Tosin ei ehkä tässä vaiheessa kun hyvä jos raha riittää ruokaan. 😉 Pitää vaan imeä joka puolelta erilaisia vinkkejä ja pyrkiä itse muodostamaan hyvä ja terveellinen ruokavalio. Jos sulla on jotakin vinkkejä antaa, niin laitan sulle jossain vaiheessa sähköpostia ja otan ehdottomasti muutamia vinkkejä korvan taakse. &hearts;

  4. Täällä toinen herkkusyöppö :/ Mä oon nyt yrittänyt laskeskella proteiineja että ne edes täyttyisi, mut mun ongelmana on myös tää syömisen epäsäännöllisyys. Päivät jos on kotona, menee syöminen ihan retuperälle, töissä ollessa sitä vaan on jotenkin luontevampi syödä eikä venkoilla päivää napsimalla vaan karkkia 🙂

    1. LittleB: Mulla menee just toisinpäin. Jos oon kotona, pysyn ruokarytmissä, mutta jos joutuu olemaan menossa, niin helposti jää syömättä tai ainakin ateriavälit venyy ja paukkuu. <br />
      <br />
      Mä yritän syödä eniten protskua, sitten hiilareita. Tosin en kuitenkaan tällä hetkellä laskeskele mitään tai mieti super tarkasti. Pääasia, että saisin nyt vaan syötyä suht terveellisesti ja tasaisin väliajoin. Kun siihen rutiiniin pääsisin, niin voisi viilata sisältöä vielä vähän lisää. 🙂

  5. Hei Irina!<br />
    <br />
    Voi että miten kuullostaa tutulta!<br />
    <br />
    Itse kävin ravitsemusterapeutilla (paikallisen terveyskeskuksen lähetteellä), olen ylipainoinen ja tiedon puute ruoka-aineista ei varsinaisesti ollut ongelmani vaan syöpöttely ja etenkin tunnesyöpöttely. Kohtasin kivan ravitsemusterapeutin, joka ei tuominnut, vaan lähti siitä, että muutetaan asioita sitä mukaa kuin pystyn oikeaan suuntaan. <br />
    <br />
    Itselläni on se etu, että en helposti kyllästy samanmakuisiin juttuihin ja juurikin proteiinin kohdalla se on tuonut apua. Syön rahkaa, helpoimmaksi olen todennut Valion perus 250 gramman rahkapurkin, se maksaa 0,75-0,95 euroa purkki, mutta on sen verran mietoa eikä kovaa rakenteeltaan, joten saan syötyä siten ilman lisukkeita. Syön 1-2 prk päivässä ja minulla se on auttanut nimenomaan makeanhimon hallintaan. Makeaa himoitsen (ja syönkin, joka päivä, mutta helpompi olla ahmimatta nykyään ja annoskoot pienentyneet) edelleenkin, mutta ravitsemusterapeutin väite proteiinin riittävästä määrästä makeanhimon taltuttavana tekijänä on osoittanut ihan todeksi. Aamuisin syöminen tai ruoanlaitto tökkii, joten lusikoin rahkaa suoraan purkista noin puoli purkkia ja ehkä vähän leipää seuraksi, niin tulen syöneeksi ihan jotain täyttävää, enkä ole nälissäni tunnin tai kahden päästä. Marjat olisivat mitä parhain seura rahkalle, itse säästelen niitä puuroon (koska niitä ei ole pakastimessa niin paljoa ja kaupan marjat ei vain oikein innosta), jota keitän noin 5 iltana viikosta, sekin pitää iltaherkuttelua enempi kurissa, ei aina poissa, mutta vähempänä.<br />
    <br />
    Kasvisten määrä on toki tärkeää myös, mutta koska harva pystyy muuttamaan ruokatottumuksiaan hetkessä, niin minulle on sopinut ensin tuo proteiinin lisääminen ja sitten olen pikku hiljaa lisännyt kaikkea muutakin mukaan. Kerran päivässä syön lämpimän ruoan, en tykkää kauheasti kokata, joten esim. jauhelihasta ja tomaattimurskasta teen jonkinlaisen sörsselin ja siitä riittää hyvin 3 päiväksi vaikka perunoiden kanssa. Kun ei kaikkea heti pysty, niin oikaisee sieltä, mistä täytyy. 🙂 <br />
    <br />
    Rahkan tilalle tietty käy ihan raejuusto ja mitä kaikkea nyt löytyy, jos maitotuotteet sinulle sopivat ja maistuvat. Hintaa niille kuukausitasolla tulee, joten kannattaa etsiä itselleen sopivin vaihtoehto. Itse en tykkää &quot;kovasta&quot; rahkasta, siihen pitää lisästä kaikenlaista, jotta saan sen syötyä, joten siten halpa lähtöhinta nousee kokonaisuutena. <br />
    <br />
    Sen olen havainnut, että mistään totaalikieltäytyminen ei sovi minulle. Kaikkea syön, mutta määriä koitan tarkkailla ja nopeat vaihtoehdot eivät ole ainakaan minulle sopineet eli hitaasti kiiruhtaen. Ja painoa on pudonnut ja ruokarytmiäkin alkanut löytyä.<br />
    <br />
    Tsemppiä paljon!

    1. Hanna: Aika isolta osin tilanteesi kuulostaa samanlaiselta kuin minulla. Minäkään en jotenkaan nauti ruoanlaitosta ja siihen ryhtyminen on aikamoisen kynnyksen takana. Jutta Gustafsbergin dieettiä noudattaessani piti laittaa monta kertaa päivässä ruokaa, mutta nyt olen siirtynyt myös tuohon, että teen esimerkiksi juurikin jauhelista ja kasviksista isomman satsin ruokaa, joka riittää useammaksi päiväksi. Lisukkeeksi keittelen nykyään tummaa riisiä. Syön myös nykyään vain yhden lämpimän/isomman ruoan, yleensä myöhemmin illalla.<br />
      <br />
      Rahkaa syön myös. Suosin X-tra maustamatonta ja rasvatonta maitorahkaa, jota saa eurolla 500g. Purkki riittää nykyisellä ruokavaliolla kaksi päivää. Ennen meni purkki päivässä. Itselleni on kovin tärkeää rahkan hinta. Muutoin ehkä söisin jotain muuta rahkamerkkiä, kuten Ehrmania.<br />
      <br />
      Mulle ei myöskään tunnu totaalikieltäytyminen sopivan. Jos en anna itselleni lupaa syödä jotain, niin herkkuhimot yleensä voimistuu entisestään ja tulee repsahduksia. Jossain vaiheessa, kun annoin itselleni luvan syödä yhden suklaalevyn jonain viikonlopun päivänä, niin jaksoin oikein kivasti muun ajan viikosta syödä terveellisesti. Viime aikoina homma on kuitenkin lähtenyt lapasesta, kun herkkuhimo vei voiton ja itsekuria ei ole ollut tippaakaan. Nyt sitten joudun kärvistelemään ja taistelemaan herkkuhimoa vastaan, kun kroppa on tottunut taas saamaan säännöllisesti herkkuannoksen. Päivittäin saan kokea hetkiä, jolloin tekisi mieli juosta kauppaan ostamaan herkkuja. Nyt on vaan yritettävä jaksaa taistella…<br />
      <br />
      Toivotan hurjasti tsemppiä sullekin projektissasi, tiedän, että ei ole helppoa koko ajan ja hankalia hetkiä tulee vastaan useammin kuin toivoisi. 🙂

  6. Moikka Irina,<br />
    <br />
    ihan hyvältähän tuokin välipala näyttää, riippuu aina tietysti vähän mitä sillä haet. Jugurtissa on aina enemmän hiilareita kun rahkassa, samoin banaanissa on paljon hiilareita, joten proteiinit taitaa tuossa jäädä vähän vähemmälle.<br />
    <br />
    Jos haluat hieman protskupitoisempaa välipalaa, voit tuosta vaihtaa jugurtin suoraan rahkaan. Pistän tähän alle myös herkkureseptin, joka maistuu loistavasti paitsi välipalaksi, myös aamu- tai iltapalaksi:<br />
    <br />
    Rahkaletut<br />
    <br />
    2 kananmunaa (itse käytän vain valkuaisia, joten laitan 3)<br />
    4 isoa lusikallista rahkaa<br />
    4 lusikallista kauralesettä<br />
    4 lusikallista maissijauhoa tmv. (esim. Maizena)<br />
    <br />
    1 tl leivinjauhetta<br />
    hieman steviaa jos haluat makeutta<br />
    <br />
    maitoa sen verran kun tarvis, jotta seoksesta tulee paistettavaa<br />
    <br />
    marjoja lettujen kanssa<br />
    <br />
    Paista ja syö marjojen tai vaikka piltin mangososeen kera.<br />
    <br />
    Nauti. 🙂

    1. Rouva G: Kiitos kommentistasi ja tuosta lettuohjeesta, täytyy varmaan kokeilla joku päivä. 🙂 <br />
      <br />
      Pidemmän päälle yritän syödä päivän aikana enemmän proteiinia kuin hiilareita. Nyt yritän vaan ensin kasata terveellisiä ruokia, jotta pystyn syömään säännöllisesti ilman pelkoa epäterveellisistä aineksista. Voisi jossain vaiheessa kokeilla tuota välipalaa myös rahkalla. 🙂

    1. Love: Itse tehty mysli olisi nappivalinta tuon välipalan sekaan kaurahiutaleiden sijaan. 🙂

    2. Rouva G: Kiitos reseptistä, tallensin sen välittömästi kirjanmerkkieni reseptiosioon 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *