Mindfulness

Kuinka usein sitä muistaa ja tajuaa pysähtyä? Ihan vain hetkeksi, makustelemaan ja tunnustelemaan juuri sitä hetkeä. Kuinka moni voi sanoa tekevänsä jotain vain silloisessa hetkessä? Kun istut koneella ja kirjoitat blogipostausta, ajatteletko vain sitä hetkeä vai pohditko jo seuraavaa aihetta? Kun olet suihkussa, tunnetko, miten vesi valuu ihollasi vai mietitkö jo asua, jonka puet päällesi tai seuraavan päivän lounasta?

Parin vuoden aikana olen joitakin kertoja kokeillut mindfulnessia eli tietoisen läsnäolon harjoituksia. Vain satunnaisesti, joten en osaa sanoa, hyötyvätkö kaikki tällaisista harjoituksista. Sen tiedän – tai siis olen kuullut – että harjoituksia on tehtävä säännöllisesti joka päivä, mieluummin muutaman minuutin mittaisia harjoituksia 2-3 kertaa päivässä. Joka tapauksessa säännöllisyys ja harjoittelu on mindfulnessin ydin.

images?q=tbn:ANd9GcTewfP29HKeljByAWoASAF

Mindfulnessin sanotaan auttavan monenlaisiin vaivoihin; stressiin, ahdistukseen, masennukseen, itsetuntoon ja -tuntemukseen. Harjoitukset toimivat keskittymiseen, rauhallisuuteen ja vaikka mihin kaikkeen. Taivas on rajana!

images?q=tbn:ANd9GcT6hQ35QVKk_vUU1uCv-Nx

Nyt pohdiskelen täällä, että mistä löytäisin hyvää materiaalia. Olen päättänyt aloittaa harjoitusten tekemisen. Mindfulnessia voi harjoittaa ihan ilman apuvälineitäkin, keskittymällä hengitykseen (muistakaa pallea-hengitys!) ja hetkeen juuri nyt. Jos tuntuu, että keskittyminen on hiljaisuudessa vaikeaa, voi kokeilla jotain rentoutumis-CD:tä.

pietikainen-arto-joustava-mieli-cd.jpg
http://www.bookplus.fi/kirjat/pietikäinen%2c_arto/joustava_mieli_-cd-14189209

kabat-zinn-jon-olet-jo-perilla.jpg
http://www.bookplus.fi/kirjat/kabat-zinn%2c_jon/olet_jo_perillä-4241407

Jos joku teistä osaa antaa aiheeseen liittyviä vinkkejä, niin otan avun kernaasti vastaan! Mindfulnessin lisäksi aion tehdä muitakin muutoksia nykyiseen arkeeni ja elämääni, mutta kaikkein vierain ja vaikein osio on tosiaan tämä tietoinen läsnäolo.

(kuvat bookplus.fi ja Googlen kuvahaku)

6 kommenttia “Mindfulness

  1. Suosittelen lukemaan Jon Kabat-Zinnin tuotannon. Vaikka hyväksyvää tietoista läsnäoloa ei voi opiskella kirjoista, on kirjojen lukemisesta silti ollut suunnatonta hyötyä. Itse harjoitan hyväksyvään tietoista läsnäoloa usean erilaisen harjoituksen kautta: kehomeditaatio, tietoisen läsnäolon jooga, tietoinen läsnäolo hengityksessä, tietoinen läsnäolo hengityksessä ja kehossa, hyväksyvä tietoisuus äänistä ja ajatuksista. Päivässä hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoituksiin kuluu tunti. Siihen päälle vielä yksi meditointisessio ja se tärkein eli olla tietoisesti läsnä kaikessa mitä tekee. Kun harjaa hampaita niin silloin vain harjaa niitä eikä ajattele menneitä tai tulevaa tai tee jotain muuta.<br /><br />-Satu

  2. Hyväksyvässä tietoisessa läsnäolossa lähtöoletus on, että niin kauan kuin ihminen hengittää, hän on enemmän terve kuin sairas, tunsipa hän itsensä kuinka sairaaksi tai epätoivoiseksi tahansa.<br /><br />-Satu

  3. Mä ajattelin lukea juurikin tältä Jon Kabat-Zinniltä jonkun kirjan ja ostaa myös CD:n harjoitteita varten. Bookplussalla on ainakin joitain teoksia. Voisi käydä muitakin nettikirjakauppoja läpi ja tutkailla valikoimaa ja hintasuhdetta.

  4. No niin. Tilasin bookplussalta sitten Jon Kabat-Zinnin "Täyttä elämää" opuksen. CD on vielä hakusessa. Siihen asti yritän ihan itte jaksaa/pystyä keskittymään ja teen vaikka pallea-hengitysharjoituksia. Kiitos vinkistä Satu!

  5. Ole hyvä 🙂 Siinä kirjassa on muuten runsaasti harjoitteita mukana, koska ideana on että lukija alkaa niitä tehdä jo kirjaa lukiessaan. <br /><br />-Satu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *